Wat is Schietsport

Schietsport is, misschien in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, een sport van rust en concentratievermogen. Immers, je probeert een zo goed mogelijk resultaat te halen en dat lukt je absoluut niet met machogedrag en grootheidswaanzin. Op de schietbanen gelden zeer strenge veiligheidseisen, een vuurwapen alléén is niet gevaarlijk, echter een vuurwapen in de handen van een mens wel! Om schietsport te kunnen uitoefenen moet je lid zijn van een schietsportvereniging. Bij onze vereniging schieten we met luchtdrukwapens en vuurwapens. Wij hebben voor iedere discipline een aantal van deze wapens die vrij gebruikt kunnen worden door onze leden. Voor vuurwapens geldt echter een minimum leeftijd van 18 jaar. Schietsport beoefen je dus hoofdzakelijk in verenigingsverband. Hierdoor heb je altijd te maken met andere mensen, een verenigingsbestuur, baancommandanten en een heleboel andere leden met wie je het heel gezellig kunt hebben. Je ziet, schietsport is een levendige sport met veel mogelijkheden en zeker de moeite waard een keer te proberen. Kijk onder disciplines wat de mogelijkheden zijn of kom eens een keer langs om je verder te laten voorlichten.

Schietsportonderdelen

De schietsport kent een grote diversiteit aan onderdelen. Ze wordt namelijk beoefend met verschillende vuur- en luchtdrukwapens. De vuurwapens variëren van zeer moderne schietsportwapens tot zeer oude voorladers uit vorige eeuwen. Voor alle schietportonderdelen bestaan reglementen aan de hand waarvan wedstrijden worden verschoten. Voor elk onderdeel zijn er diverse kampioenschappen, waaronder Districts- en Nederlandse Kampioenschappen. 17 schietsportdisciplines worden beoefend op de Olympische Spelen. Het kleiduiven schieten is wellicht het meest bekende voorbeeld, maar er zijn ook Olympische in een grote verscheidenheid aan geweer- en pistooldisciplines. Topsport is de KNSA dus niet vreemd.

Aanschaf van wapens

Een beginnend sportschutter mag volgens de Nederlandse wetgeving al direct een eigen luchtdrukwapen aanschaffen, maar geen eigen vuurwapen. De Luchtdrukdisciplines zijn bij uitstek geschikt voor personen die beginnen met de schietsport. Debasistechnieken van het geweer- en pistoolschieten kunnen met gebruikmaking van luchtdrukwapens goed worden aangeleerd.

Maar ondanks dat kan een beginner ook beginnen met een van de vele andere disciplines. Gelet op de relatief hoge aanschafkosten van een schietsportwapen, kan een schutter ook gebruik maken van zogenaamde 'verenigingswapens'. Hierdoor kan de schutter eerst kennismaken met diverse schietsportonderdelen, alvorens hij een keuze maakt voor de aanschaf van een eigen wapen.