Lucht

Het schieten met luchtdrukwapens, zowel geweer als pistool, is een relatief goedkope tak van de schietsport. Hierdoor wordt het "luchtdruk-schieten" met name door junioren maar ook door volwassenen veelvuldig beoefend. Sportschieten met luchtgeweer- of pistool doe je over een afstand van 10 meter. Bij het merendeel van de KNSA-schietsportverenigingen kan er met 'lucht' geschoten worden.

• Wapens: luchtgeweer of luchtpistool
  • Gewicht: luchtgeweer maximaal 5,5 kilogram
  •  luchtpistool maximaal 1500 gram
  • Luchtdruk: CO2 of persluchtcilinders en zijspanner
  • Munitie: Diabolo 4,5 mm = kaliber .177
  • Afstand: 10 meter
  • Houdingen: luchtgeweer staand, liggend en knielend. In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen. Pistoolschutters schieten altijd in staande houding
  • Wedstrijd:
    • luchtgeweer en luchtpistool geldt hetzelfde wedstrijdprogramma
    • 60 schoten (staand) in 1 uur en 45 minuten (heren)
    • 40 schoten (staand) in 1 uur en 15 minuten (dames)

Klein kaliber geweer en klein kaliber karabijn

• Wapens: klein kaliber geweer en klein kaliber karabijn
  • Gewicht: maximaal 8 kilogram (heren) en 6 kilogram (dames)
  • Munitie: maximaal kaliber 5,6 mm (.22)
  • Afstand: 12 meter, 50 meter en 100 meter
  • Houdingen: vrijstaande houding, liggende en knielende houding. In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen.
    • 50 meter 60 schoten liggend in 1 uur en 15 minuten
    • 50 meter 3-houdingen 3 x 40 schoten in 3 uur
    • 50 meter 3-houdingen 3 x 20 schoten in 2 uur en 15 minuten

Klein kaliber pistool

De techniek van het pistoolschieten verschilt totaal van die van het geweerschieten. De meeste pistooldisciplines worden verschoten op stilstaande schijven, over de afstanden 10, 25 en 50 meter. Echter, binnen de pistooldisciplines ontstaat een groeiende belangstelling voor de zogenaamde dynamische onderdelen. Een goed voorbeeld hiervan is de discipline Olympisch Snelvuur. Dit is een onderdeel waarbij de schietschijf slechts even zichtbaar is en de schutter in die korte tijd moet proberen een 10 te schieten. Het uiterlijk van schietsportpistolen is zeer verschillend. Deze dynamische onderdelen worden binnen onze vereniging niet toegepast.

• Wapens: klein kaliber pistool
  • Gewicht: maximaal 1400 gram
  • Munitie: maximaal kaliber 5,6 mm (.22)
  • Afstand: 25 meter en 50 meter
  • Houdingen: pistoolschutters schieten altijd in staande houding
  • Disciplines: het pistoolschieten kent ook een grote variëteit aan wedstrijdonderdelen omdat ook hier met veel verschillende wapens wordt geschoten. Zo zijn er niet alleen klein kaliber pistolen, maar ook groot kaliber pistolen, speciale sportpistolen en natuurlijk ook revolvers.
    • 25 meter Olympisch snelvuurpistool, 60 schoten
    • 25 meter Sportpistool, 60 schoten